top

Deze zomer op Brussels Airport

Nieuw onderwerp plaatsen Reageren SG Brussel | Nieuws luchthaven    Pagina 1 van 1

26-03-2011 03:45:09 BerichtOnderwerp: Deze zomer op Brussels Airport
Tony Draps
Site Admin


Geregistreerd op: 09 Nov 2009
Berichten: 449
Woonplaats: Zaventem

Reageren met citaat

Deze zomer op Brussels Airport

Op 27 maart gaat officieel het nieuwe IATA zomerseizoen in, en dat betekent dat er als vanouds weer een heleboel veranderingen op til zijn op luchthavens wereldwijd. Brussels Airport is daarin geen uitzondering en dus zijn er ook dit jaar weer een heleboel nieuwe vluchten en upgrades in zowel frequentie als vliegtuigtype. Het mag duidelijk zijn dat de luchtvaart weer stilaan de draad opneemt en dat de grootste crisis voorbij is. Desondanks zijn er ook dit jaar weer enkele negatieve zaken te betreuren, maar dat is natuurlijk onvermijdelijk.

Beginnen doen we naar jaarlijkse traditie met Brussels Airlines. Dit jaar is er niet veel anders dan goed nieuws te melden uit dat kamp. Vijf Avro RJ’s worden vervangen door zes vliegtuigen uit de populaire Airbus A320-serie, die bovendien uitgerust zijn met de nieuwe Recaro-zetels, wat het passagierscomfort merkelijk verhoogt. Als een gevolg daarvan zijn er tevens bijna 950 zetels per week aan extra capaciteit en door extra frequenties op veel bestemmingen, worden er het komende zomerseizoen in totaal 709.000 extra zetels beschikbaar gesteld.

Brussels Airlines (SN) voert de komende zes maanden zowat 806 wekelijkse retourvluchten uit op het reguliere Europese netwerk, dat zijn er 28 meer (+ 3,6%) dan tijdens dezelfde periode vorig jaar en maar liefst 63 meer (+ 8,2%) dan deze winter. De verantwoordelijken daarvoor zijn onder meer de 3 nieuwe bestemmingen die de luchtvaartmaatschappij (deels) in opdracht van Club Med één keer per week zal aanvliegen: Lamezia Terme (Calabrië), Marrakesh en Agadir (beiden in Marokko). Brussels Airlines neemt daarmee de rol van TNT over.

Vanaf dag één in het zomerseizoen zal SN ook op verschillende bestaande bestemmingen de vluchtfrequentie opdrijven. Zo wordt het vertrek van Olympic op de route naar Athene opgevangen door een extra dagelijkse vlucht van Brussels Airlines, in samenwerking met Star Alliance-partner Aegean. De Griekse hoofdstad wordt nu 2 keer per dag aangevlogen. Ook Aegean Airlines zal zelf een tweede dagelijkse vlucht inleggen, iedere avond met een Airbus A320. Naar Praag wordt een vierde dagelijkse vlucht ingelegd, waarbij het vliegtuig en de crew in Tsjechië zullen overnachten en Bilbao krijgt een derde dagelijkse vlucht toebedeeld.

Nog meer veranderingen op de populaire vakantiebestemmingen zijn onder andere de extra vluchten naar Malaga, Palma de Mallorca en Faro (Algarve). Voor wie een citytrip wil maken, zijn er ook extra mogelijkheden: naar Firenze, Lyon en Madrid worden in het weekend meer vluchten ingelegd en de uurregeling van de vluchten naar Marseille en Venetië verbetert om passagiers nog meer flexibiliteit te kunnen aanbieden. Naast het lijndienstprogramma voert SN vanuit België, Zwitserland, Frankrijk en Denemarken komende zomer ook chartervluchten uit naar onder meer Tunesië, Turkije, Egypte, Marokko, Corsica, Italië en Spanje.

Door de gedeeltelijke vlootvervanging (aan het begin van de maand aangekondigd) krijgen heel wat bestemmingen grotere vliegtuigen te zien. Dat is onder meer het geval voor de luchthavens van Tel Aviv, Praag, Genève, Berlijn Tegel, Gothenburg, Wenen, Milaan Malpensa, Parijs Charles De Gaulle, Malaga en Kopenhagen. In totaal worden 10 procent meer zetels aangeboden, wat de connectiemogelijkheden op Brussels Airport volgens de luchtvaartmaatschappij drastisch zal verbeteren.

Op het Afrikanetwerk zijn zoals altijd ook enkele veranderingen op te merken (onder meer door de moeilijke politieke situatie in Abidjan en Dakar was de dienstverlening deze winter erg verstoord). Zo zal Abidjan van 6 naar 2 wekelijkse vluchten verlaagd worden, terwijl Dakar van dagelijkse vluchten naar 5 per week zal gaan. De Air Italy B767-300 zal op termijn vervangen worden door een eigen A330-300. Banjul wordt nu 4 in plaats van 3 keer per week aangevlogen en Monrovia gaat de andere richting uit: van 3 naar 4 keer per week. Er zijn ook enkele veranderingen in de routings, er werden verschillende nieuwe city pairs uitgedacht.

Sinds de gedeeltelijke overname door Lufthansa, gebruikt Brussels Airlines voor sommige van haar regionale vluchten toestellen die ze wetleasen van andere luchtvaartmaatschappijen uit de Lufthansa-groep. Dat systeem wordt ook deze zomer behouden, zij het met enkele veranderingen. Naar Bristol en Newcastle worden nog steeds de gebruikelijke Embraers van partner bmi regional ingezet, maar naar het Duitse Hannover wordt de huidige Augsburg Airways Dash8-Q400 vervangen door een vliegtuig van Austrian-dochter Tyrolean Airways.

Maar er zijn uiteraard nog andere luchtvaartmaatschappijen actief op Brussels Airport en ook daarover is er goed nieuws te melden. Zo kondigde Icelandair al heel vroeg aan dat ze de vluchtfrequentie op de route Keflavik-Brussel gaat optrekken van 2 (zomer 2010) naar 4 wekelijkse vluchten. Die worden nog steeds allemaal uitgevoerd door de gekende Boeing 757. De route blijft evenwel seasonal Summer only. Ook een andere noordelijke bezoeker, Blue1, voert het aantal vluchten vanuit Helsinki op met 3 wekelijkse frequenties.

Ukraine International stopte een paar maand geleden de vluchten naar Brussel (voordien werd de route al via Wenen aangevlogen), maar vanaf deze zomer zal de luchtvaart- maatschappij opnieuw 6 keer per week Kiev Borispol rechtstreeks met Brussels Airport verbinden. Dat is even veel als vorige zomer en één keer per week meer dan deze winter het geval was. Estonian Air vliegt vanuit Tallinn nu 5 in plaats van 3 keer per week. Het plan is om vanaf nu alle vluchten met de nieuwe CRJ’s uit te voeren, in plaats van de Boeing 737.

Hoewel Aeroflot in het begin van het winterseizoen vanaf maart 11 wekelijkse vluchten tussen Brussel en Moskou Sheremetyevo had gepland, werd dat aantal kort geleden teruggeschroefd naar 8. Dit is nog steeds één keer per week meer dan vorige zomer. Ook Brussels Airlines vliegt dagelijks naar Moskou, maar dan wel naar de luchthaven Domodedovo. Ethiopian Airlines verhoogt de vliegfrequentie van 5 naar 6 keer per week, maar vliegt vanaf nu 5 keer via Milaan met de 757 en nog maar één keer via Parijs met de 767 (nu 5 keer).

Lagekostenmaaatschappij Air Arabia Maroc startte vorig jaar lijndiensten op naar Brussels Airport, nadat de Marokkaanse luchtvaartmaatschappij eerder al actief was op de luchthaven van Charleroi. In totaal wordt het aantal vluchten verdubbeld van 3 naar 6 per week. Casablance zal drie maal per week aangevlogen worden en dat rechtstreeks (nu is dat via Fez of Oujda). Fez krijgt 2 maal per week een vlucht en met de combinatie Nador/Oudja één keer per week, vliegt de maatschappij een nieuwe bestemming aan vanuit Brussel.

Het Ierse Aer Lingus verhoogde de laatste twee jaar telkens de frequentie vaar haar vluchten tussen Dublin en Brussel en houdt die traditie ook deze zomer staande. Shamrock biedt vanaf eind maart 17 (in plaats van 16) vluchten per week aan tussen beide hoofdsteden. Gaan we iets zuidelijker kijken, dan zien we dat Royal Jordanian nu 3 keer per week naar Amman vliegt, één keer meer dan nu het geval is. MEA vliegt Brussel vanuit Beiroet nu 4 (i.p.v. 3) keer per week en Egyptair verhoogt haar frequentie naar Caïro naar dagelijks (6x per week nu).

Ook Etihad Airways boekt zo te zien successen in Brussel en gaat vanaf begin juni 2 keer per week (van 6 naar 8 vluchten) meer tussen Abu Dhabi en Brussel vliegen. Op vrijdag zullen er twee vluchten zijn en op zaterdag wordt de Airbus A330-200 vervangen door de grotere -300-variant. Vanuit Turkije zien we Anadolujet (onder Turkish Airlines-vluchtnummer) nu 5 keer in plaats van 3 keer per week naar Ankara vliegen en vakantievlieger Corendon zou Trabzon en Malatya aan haar routenetwerk vanuit Brussel toevoegen. Syrian Arab Airlines vliegt nu 3 i.p.v. 2 keer per week naar Syrië (2x Damascus via Beiroet en 1x Aleppo).

Nog meer nieuwtjes in het vakantiesegment, want Jetairfly voegt opnieuw nieuwe bestemmingen aan het netwerk toe. Zo zal de vlucht naar Funchal (Madeira) twee keer per week verder vliegen naar het eiland Porto Santo. Maar ook minder voor de hand liggende bestemmingen als Tirana (Albanië) en Pristina (Kosovo) zijn nieuw in het gamma. Beide steden worden vanaf juni 1 keer per week met de Boeing 737-500 aangevlogen. In Kosovo krijgt JAF concurrentie van BelleAir, dat haar vluchten overhevelt van Luik naar Brussel (3x/w A32S).

Een andere verrassing was Montenegro Airlines; zij vliegen vanaf midden april 3 keer per week tussen Brussel en Podgorica en gebruiken daarvoor hun Fokker 100′s. Het Roemeense Blue Air verrast dan weer vriend en vijand met hun nieuwe vluchten naar Bacau, waar onder meer Brussels Airlines vliegtuigonderhoud laat uitvoeren. Twee maal per week zal er met een Boeing 737 heen en weer worden gevlogen. Het Zweedse Skyways start vanuit Brussel een nieuwe route naar Jongköping en dat 2 keer per dag op weekdagen met een Embraer 145.

Vorige zomer vloog lowcostmaatschappij Vueling in opdracht van het plaatselijke bestuur van de regio Galicië drie maal per week tussen Vigo en Brussel. Die vluchten worden deze zomer opnieuw gestart, maar worden ditmaal uitgevoerd door de regionale Iberia-dochter Air Nostrum. Op de namiddagvluchten wordt gebruikt gemaakt van een Bombardier CRJ-200. Datzelfde Air Nostrum vliegt in opdracht van Iberia ook nog eens de nieuwe vluchten vanuit Brussels Airport naar San Sebastian in het Spaanse Baskenland. Twee maal per week worden beide steden door een CRJ-200 met elkaar verbonden.

Noord-Amerika is al jarenlang één van de belangrijkste markten vanuit Brussels Airport. Als één van de weinige luchthavens in Europa zijn/waren alle grote Amerikaanse luchtvaart- maatschappijen hier actief. Ook Jet Airways zorgt voor extra mogelijkheden in afreizen naar de V.S. en Canada. Air Canada en Air Transat (in de zomer) bieden vluchten naar Canada aan. Dat zorgt uiteraard voor een moordende concurrentie en dat laat zich nu zien: United vliegt deze zomer slechts 6 keer per week een 767 naar Chicago (momenteel dagelijks B767).

Air Canada Airbus A330
© Kavin Kowsari – airliners.netTenslotte nog enkele equipment changes: Air Canada vliegt tot eind april 4 keer per week een Boeing 767-300ER naar Montréal, maar verandert daarna zowel de frequentie als het gebruikte toestel. Vanaf mei wordt die vlucht dagelijks uitgevoerd en een maand later wordt het vliegtuig omgeschakeld naar een Airbus A330-300. Anderzijds zal Continental – voor zover we daar nog over kunnen spreken – de vlucht Newark-Brussel uitvoeren met een B767-400ER i.p.v. de huidige 777. Vanaf september komt die terug onder een United-vluchtnummer (777).

bron: Flight Level (www.flightlevel.be)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 
26-03-2011 13:34:19 BerichtOnderwerp:
turkishairlines



Geregistreerd op: 22 Nov 2010
Berichten: 321

Reageren met citaat

Super, hopelijk zien we dan enkele nieuwe en toffe toestellen he Smile
_________________
Andy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
 
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren SG Brussel | Nieuws luchthaven
Vorige onderwerp
Volgende onderwerp
Berichten van afgelopen:   




Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!